Opening Kinderboekenweek

Door Judith van Lavieren

De Kinderboekenweek 2018 ging in de Makkumer bieb feestelijk van start. Op woensdagmiddag 3 oktober kwamen enkele tientallen kinderen lekker knutselen en smullen van een stukje cake. De activiteiten waren georganiseerd door vier leerlingen van de Friesche Poort: Cornelis Tijmstra, Karin Lyklema, Janna de Witte en Julia Tuasela. Tijdens de voorbereidingen werden ze geholpen door leesconsulente Pleunie Oostenveld. De Kinderboekenweek duurt dit jaar van 3 oktober tot en met 14 oktober. Al vanaf 1954 wordt in oktober een Kinderboekenweek gehouden. Het jaarlijks wisselende thema dient daarbij als leidraad bij de organisatie van de vele activiteiten. Het thema voor dit jaar is ‘vriendschap’. De gouden gri?el was dit jaar voor Annet Schaap voor haar boek Lampje. “Annet Schaap was deze zomer nog te gast in de Strandbibliotheek om over haar werk te vertellen”, vertelt Pleunie Oostenveld. De studenten van de Friesche Poort hadden een vriendschapsboekje ontworpen dat de kinderen in konden vullen, daarnaast konden ze bezig met een vriendschapsbandje, handje of een stukje cake versieren dat daarna lekker opgegeten mocht worden. Het was een gezellige drukte. Op donderdagmiddag was er kindertheater van Professor Poppa P. Ook daar was het druk. Dertig kinderen genoten van de voorstelling over computer Lelle die bevriend is met professor Poppa P. Lelle krijgt een virus en moet naar het ziekenhuis om beter te worden. De blijdschap is groot als dit uiteindelijk lukt. “Het was een leuke, interactieve voorstelling”, aldus Pleunie Oostenveld.



Makkumer bedrijven werken samen

Door Judith van Lavieren

“Wanneer je ondernemer bent moet je meegaan met de tijd en niet indutten. Jaarlijks bepaal ik voor mezelf welke zaken ik wil verbeteren. Voor 2018 was dat het inzetten van social media om nieuwe doelgroepen te bereiken. Bij mijn eerste pogingen betrapte ik mezelf erop dat ik heel goed kon formuleren wat ik niet wilde. Maar bepalen en realiseren hoe het wel moest bleek lastig.” Aan het woord is Marijke Hollander al vele jaren lang een vertrouwd gezicht in de Kerkstraat met haar Mode en Cadeauboutique ’t Pareltje. Marijke schakelde in februari de hulp in van het reclamebureau van Mendel Molendijk. Ze koos bewust voor een jonge ondernemer uit Makkum die de taal van de jongeren spreekt en goed thuis is in social media. De samenwerking bleek voor beide partijen leerzaam. “Voor een goede doorvertaling moet ik een goed beeld hebben van de identiteit van mijn klant”, vertelt Mendel. “Je moet daarover met elkaar praten. Ik ben gewend om veel zaken achter mijn computer te regelen. Het was een eye-opener om te zien hoe belangrijk persoonlijk contact, mond-tot-mond reclame en een goed luisterend oor en aandacht voor de klant in een winkel als ’t Pareltje zijn.” Uiteindelijk begeleidde Mendel het hele proces. Bij het vernieuwen van de website bleek het oude vertrouwde logo van ’t Pareltje niet meer bruikbaar in de wereld van social media. Mendel ontwierp een nieuw logo en maakte samen met Marijke een plan. “Een website is de basis, maar daarnaast moeten er lijntjes lopen naar aansprekende posts op Facebook, nieuwsbrieven, visitekaartjes. Er moet steeds interactie zijn; mensen moeten je niet 1 keer zien. Als alle kanaaltjes actief zijn, ben je vaker zichtbaar en kom je in het lange termijn geheugen terecht”, aldus Mendel. Fotografe Jessie Jansen verzorgde alle foto’s en video’s. “Ze maakt deel uit van een groepje ‘young professionals’ om mij heen. Jonge mensen die samen mooie dingen willen maken en enthousiast over hun vak zijn”, vertelt Mendel. Over en weer hebben beide ondernemers veel van elkaar opgestoken. Ze hadden leuke gesprekken waarin ze elkaar feedback gaven. Gesprekken die niet vanachter een beeldscherm maar aan tafel gevoerd werden, met een kopje kofe of thee. Zo kwam het tot een website en Facebookpagina waarbij de oude waarden intact bleven. “Persoonlijke aandacht voor de klant zal voor mij altijd voorop blijven staan”, aldus Marijke. Maar ze zijn nu wel in een nieuw ‘social media’ jasje gestoken. Stijlvol zoals we van Marijke gewend zijn en strak vormgegeven dankzij de expertise van Mendel



Trimsalon Belle aan de Kerkstraat 35

Door Judith van Lavieren

Aan de Kerkstraat 35 is sinds begin oktober een nieuwe ondernemer gestart. Bertri van der Weide heeft zich er gevestigd met haar Trimsalon Belle. Een nieuwkomer in de Kerkstraat maar niet in het vak van honden trimmen. “Ik doe het al 12 jaar. Hiervoor was ik werkzaam in Harlingen en daarvoor in Menaldum. Ik was op zoek naar een nieuw pand toen ik dit tegenkwam. Ik ben er dolgelukkig mee, ik heb nog nooit zo’n mooie werkplek gehad!”, aldus Bertri. Bertri kwam op een bijzondere manier in het vak terecht. Twaalf jaar geleden was ik niet echt blij met mijn werk op een tankstation. Ik wou wel wat anders maar wat? Een vriendin bood mee een counselinggesprek aan, stelde allerlei vragen en ineens kwam het bij me op. Honden trimmen! Iets waar ik nog nooit aan gedacht had. Ik ben aan de opleiding begonnen en vanaf dag 1 was ik er superblij mee.” Honden zijn haar passie. “Ik doe er alles aan om te zorgen dat ze met de staart omhoog vertrekken. Ik gebruik goede materialen en producten. Ik vind het prachtig werk. Geen hond is gelijk, dus geen dag is gelijk.” “Het is belangrijk dat de hond zich prettig voelt. Daarom bied ik ook kennismaking voor puppies aan. Ik doe dan eigenlijk heel weinig. Ik kijk even in de ogen en de oren, laat ze het geluid van de föhn en de tondeuse horen, knip soms een nageltje en ik laat ze even in het bad staan. Daarna mogen ze nog even rondlopen en krijgen ze een koekje. Puppies die op kennismaking zijn geweest komen zijn als ze echt voor een behandeling komen al gewend en niet meer gespannen. Een kennismaking duurt maar een kwartiertje maar je hebt er ontzettend veel plezier van”, vertelt Bertri. Trimsalon Belle is geopend van maandag tot en met donderdag. Bertri werkt op afspraak. Dat kan telefonisch via 06-24717677. Als de gele vlag uithangt kunnen mensen ook gewoon even binnenlopen. Trimsalon Belle is uiteraard ook te vinden op Facebook, in de maand oktober heeft Bertri daar een leuke actie op.



Makkumer skûtsje deelnemer strontrace

Maandag 22 oktober gaat de strontrace om 13.00 uur los in Workum. Het Makkumer skûtsje doet dit jaar mee !! Het skûtsje ligt vanaf zaterdagmiddag al in de havenkom van Workum. Waar het hele weekend al veel te beleven is. (Ook voor publiek) kijk voor het programma op www.zeilvaartcollegeworkum.nl. Natuurlijk is iedereen van harte welkom om even bij ons aan boord te komen en ons succes te wensen. De bemanning bestaat uit 5 personen. (Stront)Schipper Marten Visser, Geert Teunisse, Iwan Tjeerdema, Gerard Bleeker en Gerhard Pietersma. De strontrace is te volgen via track en trace. Op o.a. www.zeilvaartwarmond.nl is een link te vinden. De Strontrace schepen vertrekken op maandagmiddag vanuit de haven van Workum, waarbij It Soal, de vaart naar het IJsselmeer, wordt gejaagd of geboomd met hulp van het publiek of gezeild, afhankelijk van de windrichting. Nadat op het IJsselmeer de startlijn zeilend is gepasseerd, wordt koers gezet naar Warmond. Nieuw element in de wedstrijd is dat de schepen dit jaar even afmeren in Oude Wetering. Daar ontvangen zij een lokaal streekproduct (een pot Veense augurken) als symbolische retourvracht naar Friesland. Bij aankomst in Warmond worden de schepen opgewacht door de keermeester en zijn rechterhand, die hun tijden noteren en de schippers een oorlam aanbieden. De strontzakken worden gelost aan de kade van park Groot Leerust, bij het theehuis, waarbij het publiek hen bij het lossen van de lading toejuicht. De schipper en bemanning van het schip dat als eerst in Warmond aankomt, wordt feestelijk onthaald door de burgemeester van Warmond, soms zelfs midden in de nacht. Na het rustuur gaan de schepen op weg terug naar Workum. Wie het eerst in Workum in de haven aanlegt, is de winnaar en komt in het bezit van de felbegeerde brijlepel.