Makkumer Belboei: Uit de oude doos
Artikelen uit de Makkumer Belboei van 15 jaar geleden met een link naar het heden
Redactie 20201022
Met zijn 118 meter lengte is Project 1010 bij zijn oplevering – naar verwachting 2022 – het langste superjacht dat ooit door Feadship werd gebouwd. Het jacht verslaat de vorige recordhouder Anna met 8 meter. Ontwerper Espen Oino zou het exterieur voor zijn rekening hebben genomen, maar verder is er over dit project nog nauwelijks iets bekend. Eergisteren werd Project 1010 te water gelaten in Rotterdam. Het jacht wordt in de werf van Feadship in Makkum verder afgebouwd. Bron: Quote
Dat er weinig bekend wordt gemaakt is gebruikelijk en ongetwijfeld ook goed verklaarbaar.….. Wat de buitenwereld wel ziet, zijn lange rijen auto’s die ‘s ochtends en ‘s avonds de Weersterweg vullen. De twee grote loodsen en alle andere gebouwen die verklappen dat daar Feadship activiteiten plaatsvinden. In Makkum zijn we er al aan gewend. Maar 15 jaar geleden ging het nog heel anders.
Voorpagina van 26 oktober 2005Makkum - Zaterdag is onder grote belangstelling van werknemers van De Vries Makkum en Aalsmeer en vele andere gasten de vernieuwde Jachtwerf De Vries Makkum Feadship XL geopend. Met het houden van enkele korte, maar duidelijke speeches en het doorknippen van een lint was de opening een feit. Het echte werk kan beginnen. Bijzonder fraai was dat er weer een jacht in het dok ligt. De Siran een schip wat in 1991 in Aalsmeer gebouwd is moet een grote refit ondergaan. Het schip moet verlengd worden en ook verder zal het een en ander aangepast moeten worden aan de tijd. De hal in Aalsmeer was toen de Siran daar gebouwd werd te klein. De mast moest er af blijven en kon pas buiten gemonteerd worden. In Makkum ligt het jacht is volle glorie in het dok en er is zelfs nog ruimte over. In 2007 wordt in het nieuwe onderkomen van de Vries een nieuw jacht gebouwd van 75 meter en dit wordt het eerste XL jacht.
De mannen van de Vries hebben tijdens de korte tijd waarin de hal volledig verbouwd en opgeknapt is gezien dat de 70 werknemers die bij de firma aan de slag konden hard kunnen werken en dit met zorg en toewijding doen. Vanuit de visie van de voormalige jachtbouwers uit Aalsmeer moet deze inzet beloond worden met respect en zoals zij gemerkt hebben is dat iets wat de Makkumer jachtbouwers de laatste jaren niet gehad hebben. Het meeste werk in de jachtbouw zal weer door eigen werknemers gedaan worden en in de toekomst zullen zeker meer mensen op de werkvloer bij De Vries Makkum nodig zijn.
De mannen uit Aalsmeer hebben ervaren dat er in Makkum een recht voor zijn raap mentaliteit heerst en dat is iets waar ook zij bijzonder gelukkig mee zijn. En dat Friezen stug zijn is ook absoluut niet waar. De directeur die Makkum gaat leiden is Sybrand de Vries en het getuigt ook van inzet van de Aalsmeerder kant dat deze nieuwe directeur zijn speech in het Fries hield en de opening afgesloten werd met het spelen van het Fries volkslied. Tijdens dit spelen werden honderden rood, wit, blauwe ballonnen neergelaten en deze werden allen kapot geknald. Het effect hiervan was mooier dan het grootste vuurwerk. De jachten die over de hele wereld varen gaan weer uit o.a. Makkum komen en dat is iets wat velen lange tijd wel gehoopt maar niet verwacht hadden.
De familie de Vries is uitgebreid met een tak die uit Friesland komt en de ontvangst zaterdag voelde warm aan. De kinderen die in grote getale aanwezig waren hadden hun clown voor het schminken, een springkussen en de poffertjes en voor de anderen waren er heerlijke broodjes en lekkere drankjes en hapjes. Kortom het was feest en als dan enkele werknemers uit Aalsmeer verwonderd rond kijken naar de prachtige accommodatie en voorzichtig zeggen, "hier zou ik ook wel willen werken" dan zit het wel goed.