Makkumer Belboei Verkeersborden van riet, kalk en hars in Súdwest-Fryslân

Verkeersborden van riet, kalk en hars in Súdwest-Fryslân

Persbericht/Redactie

De komende jaren vervangt gemeente Súdwest-Fryslân verkeersborden, die aan het einde van hun levensduur zijn, voor exemplaren van biocomposiet. Het gaat om zo’n 600 verkeersborden per jaar. 

 

Het eerste duurzame verkeersbord in de gemeente werd door wethouder Mark de Man (Verkeer en Vervoer) onthuld aan de Bolswarderweg in Sneek. ‘Deze nieuwe verkeersborden zijn duurzamer en recyclebaar’, aldus wethouder Mark de Man. ‘Een keuze die past bij de ambities van de gemeente als het gaat om duurzaamheid en circulair bouwen.’

 

Lokale grondstoffen 

De grondstoffen voor de borden komen uit de buurt. Daardoor is er weinig transport nodig. Door lokale restproducten te gebruiken stoot de gemeente Súdwest-Fryslân minder CO2 uit. Ook plakt de reflecterende sticker, met daarop het verkeersteken, goed en lang op het biocomposiet. De firma Pol uit Heteren mag de biocomposieten verkeersborden leveren.

Wethouder Mark de Man plaatst het eerste biocomposiet verkeersbord.Wethouder Mark de Man plaatst het eerste biocomposiet verkeersbord.

 

Nabasco® biocomposiet verkeersborden zijn 100% circulair. Aan het einde van hun levensduur worden de borden vermalen, waarbij het restmateriaal volledig wordt hergebruikt bij de productie van nieuwe verkeersborden. Overigens worden de verkeersborden niet uit plaatmateriaal maar uit een modulaire mal vervaardigd. Daardoor is er ook bij productie 0% afval. De levensduur van het vezel versterkte kunststof is nagenoeg onbeperkt en heeft in de praktijk bewezen tientallen jaren mee te gaan. Elektriciteitskasten zijn bijvoorbeeld van dit materiaal gemaakt. Voor de productie van verkeersborden zijn glasvezels vervangen door het natuurlijke vezels afkomstig van Nederlands riet. De biocomposiet verkeersborden zijn 100% circulair. Aan het einde van hun levensduur worden de borden vermalen, waarbij het restmateriaal volledig wordt hergebruikt bij de productie van nieuwe verkeersborden. Overigens worden de verkeersborden niet uit plaatmateriaal maar uit een modulaire mal vervaardigd. Daardoor is er ook bij productie 0% afval.